ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΤΩΝ ΑΛΙΕΩΝ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΜΗΧΑΝΙΩΝΑΣ

Μας τρώνε
η αλμύρα
και οι... νόμοι

Το νέο νομοθετικό

πλαίσιο της ΕΕ μειώνει,

ακόμη περισσότερο,

το εισόδημά τους

Γράφει ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ

"Δε φτάνει που έχουμε να αντιμετωπίσουμε τη θάλασσα, πρέπει να αντιμετωπίσουμε και τους άστοχους Ελληνικούς νόμους όσο και τους ασύμβατους με τα Ελληνικά δεδομένα Ευρωπαϊκούς νόμους"! Με τα λόγια αυτά, οι Έλληνες ψαράδες, αντιδρούν στις τελευταίες ευρωπαϊκές νομοθετικές ρυθμίσεις για την παράκτια αλιεία.Το επάγγελμα του ψαρά θεωρείται από τα δυσκολότερα. Η μακρόχρονη απουσία των ψαράδων από σπίτια και τις οικογένειες τους , οι καιρικές συνθήκες και η καθημερινή επαφή με την αλμύρα, θέτουν την υγεία τους σε σοβαρό κίνδυνο.

Παρ’ όλες αυτές τις εγγενείς δυσκολίες ο κλάδος της αλιείας έχει να αντιμετωπίσει και τη... νομοθεσία του Ελληνικού κράτους . Όπως μας δήλωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας (Π.Ε.Π.ΜΑ) Δημήτρης Ταουλτζής, «οι νόμοι του Ελληνικού κράτους είναι άστοχοι γιατί δεν εφαρμόζονται όπως θα έπρεπε αλλά λειτουργούν ψηφοθηρικά. Οι νόμοι που εφαρμόζονται δεν βασίζονται πάνω σε επιστημονικά τεκμηριωμένες μελέτες για αυτό και δεν είναι αποτελεσματικοί».

Έχουν ληφθεί πολλά μέτρα. Ένα από αυτά ορίζει την απομάκρυνση των μηχανότρατων από τους κόλπους. Για παράδειγμα, ο κόλπος του Βόλου είναι εδώ και χρόνια κλειστός για μηχανότρατες θεωρώντας αυτές υπεύθυνες για την μείωση των ψαριών. Παρά την αυστηρότητα του μέτρου, τα ψάρια δεν αυξήθηκαν.

Επίσης, αποφασίστηκε η παύση της λειτουργίας των μηχανότρατων για την περίοδο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου, επειδή ο θαλάσσιος πλούτος βρίσκεται σε έξαρση γονιμότητας εκείνη την περίοδο. Την ίδια περίοδο όμως τα υπόλοιπα αλιευτικά εργαλεία λειτουργούν κανονικά.

Το ίδιο ισχύει και για τα τουρκικά αλιευτικά τα οποία είναι τεράστια σκάφη 40-50 μέτρων, που έχουν δημιουργηθεί μετά από μετασκευή και βγαίνουν στο Αιγαίο σαν μηχανότρατες, δουλεύοντας όλο το καλοκαίρι στα σημεία που δουλεύουν τα Ελληνικά το χειμώνα.

Ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα και δύσκολο στο να βρεθεί λύση -σύμφωνα με την υπεύθυνη στο γραφείο της Π.Ε.Π.ΜΑ- είναι η παράνομη αλιεία. Μπορεί να έχει αναγνωριστεί ως μάστιγα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όμως, όπως μας επεσήμανε η ίδια, «οι άδειες που έχουν δοθεί είναι περίπου 18.000 αλλά μόνο 4.000 είναι ενεργές, από παράκτιους που ζουν από το συγκεκριμένο επάγγελμα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να χάνουν τις επιδοτήσεις αυτοί που πραγματικά τις έχουν ανάγκη».

Ασύμβατοι για τη Μεσόγειο και τα Ελληνικά δεδομένα θεωρούνται από τους αλιείς, οι νόμοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος των αλιέων τόνισε: «Αφού θεσπίστηκαν με βάση τα χαρακτηριστικά των Βορείων θαλασσών, στα 25 χρόνια εφαρμογής τους αποδείχθηκε η αδυναμία τους να εφαρμοστούν στην φυσιογνωμία της Μεσογείου και ιδιαίτερα στην περιοχή της Ελλάδας όπου η στενή υφαλοκρηπίδα τα 6 ναυτικά μίλια και τα άγονα και βαθιά νερά του Αιγαίου παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες σε σχέση με τις Βόρειες θάλασσες . Απαιτούνται συγκεκριμένες επιστημονικές μελέτες που θα κατέληγαν σε ένα νομοθετικό πλαίσιο συμβατό με τα δεδομένα της περιοχής.»

Μόλις το 2007 έγινε μια απόπειρα να ρυθμιστούν κάποια προβλήματα της Μεσογείου τα οποία όμως δεν βασίζονται σε ολοκληρωμένες μελέτες .Στα πλαίσια αυτών των κανονισμών χρηματοδοτούνται επιστημονικά κέντρα και ιδρύματα στα οποία μπορούν να προσφύγουν οι αλιείς προκειμένου να αποδειχθεί με μελέτη στα πόσα μίλια μπορούν να ψαρεύουν τα Ελληνικά αλιευτικά ώστε να υπάρχει προστασία στο ιχθυαπόθεμα.

Στα παραπάνω προβλήματα έρχεται να προστεθεί και η αύξηση τις τιμής του πετρελαίου που έφθασε να αντιστοιχεί στο 60% των εξόδων τους.